Lej feriehus i Cori GÅ TIL HOME...........

 

Kend dine FLY rettigheder

 
FÅ OPLYST DINE FLY-RETTIGHEDER PÅ SMS: Du kan få bedre overblik over dine rettigheder direkte på mobiltelefonen ved forsinkelse, aflysning og bagageproblemer
Det kræver kun en mobiltelefon med adgang til internettet.

Har du ret til erstatning, hvis flyet er forsinket eller aflyst? Hvad gør du, hvis bagagen ikke dukker op? 
Forbrugerstyrelsen har i samarbejde med Forbruger Europa og Statens Luftfartsvæsen en sms-tjeneste, der giver flypassagerer et hurtigt overblik over deres rettigheder i forbindelse med forsinkelser, aflysninger eller problemer med bagagen.
Ved at sende en sms til 1970 med teksten FLY får man adgang til en mobil hjemmeside med oplysninger om rettigheder og pligter som flypassager.
Det koster almindelig sms-takst at benytte tjenesten. Tjenesten kan også bruges i udlandet.

 

Problemer med Flyselskab ?

SE MERE: KLIK

Hvis flyselskabet aflyser en afgang, skal du tilbydes valget mellem:

  • at få penge tilbage for billetten inden syv dage samt eventuelt en returflyvning til første afgangssted ved førstgivne lejlighed.
  • omlægning af rejsen ved førstgivne lejlighed til dit endelige bestemmelsessted, eller 
  • omlægning af rejsen til dit endelige bestemmelsessted på en senere dato efter dit eget valg, hvis der er ledige pladser.

Du skal desuden tilbydes gratis måltider og forfriskninger, der står i rimeligt forhold til ventetiden og flyselskabet skal sørge for, at du gratis kan give meddelelse om din forsinkelse på telefon, fax eller e-mail.

Hvis omlægning af rejsen betyder, at du først kommer af sted dagen efter det planlagte afgangstidspunkt, skal du også tilbydes gratis overnatning på hotel samt transport til og fra lufthavnen.

Hvis du vælger at få omlagt din rejse, og flyselskabet tilbyder, at du kan flyve til en anden lufthavn, skal selskabet betale omkostningerne ved at overføre dig til den lufthavn, som reservationen blev foretaget til eller til et andet nærliggende bestemmelsessted efter aftale.

Kompensation
Herudover kan du være berettiget til kompensation. Kompensation for aflysninger ligger på mellem 250-600 euro afhængig af rejsens længde.

Flyselskabet kan nedsætte kompensationen med 50 pct., hvis omlægningen af rejsen ikke medfører, at ankomsttidspunktet overstiger det planlagte ankomsttidspunkt på den oprindeligt reserverede flyvning med to-fire timer afhængig af flyrejsens længde i kilometer.

Du kan dog ikke få kompensation, hvis

  • du har fået meddelelse om aflysningen mindst to uger før afrejsetidspunktet, eller
  • du har fået meddelelse om aflysningen, eller bliver tilbudt en omlægning af rejsen indenfor to uger inden afrejse, og omlægningen betyder, at du ikke skal rejse mere end en-to timer før det oprindelige tidspunkt, og at du højst er fremme to-fire timer efter det oprindelige ankomsttidspunkt, eller
  • aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder som fx krig, terror, uvejr, strejker og lignende. Tekniske problemer kan ligeledes anses for at være en usædvanlig omstændighed, men der skal være tale om mere end almindelig vedligeholdelse af flyet og ligge uden for flyselskabets faktiske kontrol.

Det er flyselskabet, der skal bevise, at du har fået besked om aflysningen, og hvornår det er sket.

Erstatning
Udover den økonomiske kompensation kan du også have krav på erstatning, hvis aflysningen betyder, at du lider et økonomisk tab, for eksempel på grund af mistet tid på rejsemålet eller fordi du er nødt til at købe erstatningsbilletter til et forbindelsesfly, som du ikke nåede.

                          FORSINKELSER

Det er en forudsætning for at du er omfattet af reglerne, at du har en bekræftet reservation til den pågældende flyafgang og er til stede ved indcheckningen på det tidspunkt, der er angivet af flyselskabet, rejsearrangøren eller rejsebureauet.

Hvis der ikke er angivet et tidspunkt, så skal du være til stede ved indcheckning senest 45 minutter før den offentliggjorte afgangstid.

Forsinkelse på mere end to timer

Hvis din flyafgang er mere end to timer forsinket, skal flyselskabet give dig forskellige slags services afhængig af, hvor lang forsinkelsen er, og hvor lang flyvningen er.

Selskabet skal tilbyde dig gratis mad og drikke samt sørge for, at du gratis kan sende besked om din forsinkelse på telefon, fax eller e-mail ved en forsinkelse på:

  • to timer eller mere for flyvninger, som er kortere end 1.500 km.
  • tre timer eller mere for flyvninger, der er inden for EU og længere end 1.500km.
  • fire timer eller mere for flyvninger som er længere end 3.500 km og uden for EU.

Hvis hotelovernatninger bliver nødvendige, skal du tilbydes gratis hotelophold, og du skal tilbydes gratis transport mellem lufthavnen og overnatningsstedet.

Forsinkelse på mere end fem timer
Hvis flyet er forsinket mere end fem timer, og flyvningen ikke længere tjener noget formål i din oprindelige rejseplan, skal flyselskabet tilbyde dig pengene tilbage for billetten inden syv dage og, hvis det er relevant, sørge for returflyvning til første afgangssted ved førstgivne lejlighed.

Hvis du bliver forsinket under selve flyvningen, eller hvis du bliver forsinket ved ankomst, eksempelvis hvis du ikke kan få lov til at forlade flyveren, finder forordningen ikke anvendelse.

Erstatning
Hvis du som følge af forsinkelsen lider et økonomisk tab, fx på grund af mistet tid på rejsemålet, eller fordi du er nødt til at købe erstatningsbilletter til et forbindelsesfly, som du ikke nåede, kan du være berettiget til erstatning.

KLAGEFORMULAR:
 Statens Luftfartsvæsen - Klageformular i forbindelse med boardingafvisning, aflysning eller lange forsinkelser.


HOME

Vil du vide mere.....  så ring 8643 9000 -eller email@cori.dk

TOP

SITEMAP